Στο πλαίσιο των εξωσχολικών δραστηριοτήτων που προσφέρει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 5ου και 11ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Παρασκευής για το σχολικό έτος 2019-2020 λαμβάνει χώρα και η νέα δραστηριότητα «Αρχές Τεχνολογίας και Προγραμματισμού». Η διάρκειά της είναι 1 ώρα την εβδομάδα και απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού.
Η δραστηριότητα
Το περιεχόμενό της στηρίζεται στην αρχή «δεν είναι μαγεία είναι τεχνολογία». Στόχος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τη λειτουργία πολλών από τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα, όπως το κινητό τηλέφωνο, το internet, ο προσωπικός υπολογιστής και άλλα, αλλά και το πως αλληλεπιδρούμε με αυτές μέσω του προγραμματισμού. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της δραστηριότητας, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού, όπως τα δεδομένα, οι αλγόριθμοι, η γλώσσα προγραμματισμού. Η διδασκαλία γίνεται με διαλογική συζήτηση, με τη βοήθεια παραδειγμάτων και αναλογιών από την καθημερινότητα, καθώς και με παιχνίδια και νοητικά πειράματα. Είναι σημαντικό ότι δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για τα παιδιά προκειμένου να εγγραφούν. Επίσης, τα παιδιά δεν επιβαρύνονται με ασκήσεις για το σπίτι. Τα μαθήματα ακολουθούν τις γενικές γραμμές προγραμμάτων σπουδών STEM για παιδιά, προσαρμοσμένα όμως στις ανάγκες του τμήματος που ήδη έχει δημιουργηθεί. Στο πρώτο μισό του σχολικού έτους οι μαθητές θα διδαχθούν τις βασικές αρχές της τεχνολογίας και του προγραμματισμού. Αυτό το κομμάτι δεν απαιτεί την χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Για το δεύτερο μισό όμως, θα εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης υπολογιστών, για την καλύτερη κατανόηση των παραδειγμάτων προγραμματισμού.
Οι εκπαιδευτές
Ως μέλη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου, τα μαθήματα αναλαμβάνουν αφιλοκερδώς οι Δρ Φώτης Φυτσιλής (πρωτεύων εκπαιδευτής), με σπουδές μηχανικού πληροφορικής, οικονομικών και νομικής, κοινοβουλευτικός ερευνητής στην Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής των Ελλήνων και ο Σωτήρης Λεβέντης, μηχανικός λογισμικού στον ιδιωτικό τομέα.
Περιεχόμενα των μαθημάτων
Μάθημα Α’ – 2/12/2019
«Δεν είναι μαγεία είναι τεχνολογία»
- Κατανόηση της καθημερινότητας
- Γνωριμία
- Τεχνολογίες
- κινητό τηλέφωνο
- τάμπλετ
- internet
- προσωπικός υπολογιστής και άλλα
- Αλληλεπίδραση ανθρώπου – μηχανής
- Προγραμματισμός
- Βασικές έννοιες
- δεδομένα
- αλγόριθμοι
- γλώσσα προγραμματισμού
Μάθημα Β’ – 9/12/2019
- Παιχνίδι σε ομάδες (ιστορία των υπολογιστών)
- Εμβληματικοί υπολογιστές
- Άβακας
- Μηχανισμός των Αντικυθήρων
- ENIGMA
- ENIAC
- Προσωπικός υπολογιστής
- Φορητός υπολογιστής
- Κινητό
- Τάμπλετ
- «Έξυπνες» συσκευές
- Ο προσωπικός υπολογιστής
- Μέρη (CPU, μνήμη)
- περιφερειακά (Input/output)
- Παιχνίδι σε ομάδες (ιστορία των υπολογιστών)
- Ανασκόπηση
Μάθημα Γ’ – 16/12/2019
«Η πρώτη μου γλώσσα προγραμματισμού»
- Σύντομη επανάληψη
- Βασικές έννοιες προγραμματισμού
- Η έννοια του μοντέλου
- Ταχύτητα επεξεργασίας
- Παράλληλη επεξεργασία
- Παραδείγματα με συμμετοχή
- Η πρώτη μου γλώσσα προγραμματισμού – Logo
- Περιγραφή
- Βασικές λειτουργίες και δυνατότητες
- Παραδείγματα
- forward
- back
- right
- left
- Παιχνίδι και πειραματισμός
- Ανασκόπηση
Μάθημα Δ’ – 13/1/2020
«Μαθαίνω να ζωγραφίζω»
- Επανάληψη
- Ομοιότητες ξένης γλώσσας και γλώσσας προγραμματισμού
- Βασικές εντολές Logo (forward, back, right, left)
- Γεωμετρικά σχήματα
- Κύκλος
- Τρίγωνο
- Πολύγωνο
- Η εντολή repeat
- Ερωτήσεις – απαντήσεις
Μάθημα Ε’ – 20/1/2020
- Επανάληψη: βασικές εντολές
- fd – forward
- bk – backward
- rt – right
- lt – left
- cs – clearscreen
- repeat
- home
- Νέες εντολές: έλεγχος μολυβιού
- pu − penup
- pd – pendown
- ht – hideturtle
- st − showturtle
- setpensize
- setpencolor
- Ασκήσεις για όλους
- Κύκλοι
- Πολύγωνα
- Άλλα σχήματα
Δείτε και “κατεβάστε” το Α’ Σημείωμα Προγραμματισμού εδώ!
Μάθημα ΣΤ’ – 27/1/2020
- Επανάληψη: βασικές εντολές
- Έλεγχος μολυβιού
- αλλαγή πάχους
- αλλαγή χρώματος γραμμής
- Κατασκευή: σπιτάκι με σκεπή
- Κατασκευή: εφαπτόμενοι κύκλοι και τετράγωνα
- Εντολή: repeat
Μάθημα Z’ – 3/2/2020
- Πώς δουλεύει; – Βασικές αρχές
- Τηλεπικοινωνία μέσω ενσύρματων δικτύων
- Τηλεπικοινωνία μέσω ασύρματων δικτύων
- Σύντομη επανάληψη βασικών εντολών
- Ατομικές ασκήσεις με όλους τους μαθητές
- Κατασκευή τριγώνων
- Κατασκευή τετραγώνων
- Κατασκευή ορθογώνιων παραλληλογράμων
- Η εντολή repeat
- Κατασκευή κύκλου
Μάθημα H’ – 10/2/2020
- Σύνθετες εντολές
- Η εντολή repeat
- Κατασκευή κύκλου
- Κατασκευή τριγώνων, τετραγώνων & πολυγώνων
- Παραδείγματα στον πίνακα και στον η/υ
- Ασκήσεις με όλους τους μαθητές
Μάθημα Θ’ – 17/2/2020
“Αλληλεπίδραση ανθρώπου – μηχανής”
- Ανάγνωση και κατανόηση κώδικα
- Σχεδιασμός απλών προγραμμάτων
- Εκτέλεση απλών εντολών
- Παραδείγματα με τη συμμετοχή όλων των μαθητών
Μάθημα Ι’ – 24/2/2020
“Αλληλεπίδραση ανθρώπου – μηχανής” (συνέχεια)
- Επανάληψη μαθήματος Θ’
- Παιχνίδι ρόλων “τα ρομποτάκια”
- Εναλλαγή μαθητών στους ρόλους ρομπότ και προγραμματιστή
Μάθημα ΙΑ’ – 9/3/2020
“Νόμοι της ρομποτικής”
- Εισαγωγή στην τεχνητή νοημοσύνη
- Τι είναι και πως λειτουργούν τα ρομπότ;
- Οι τρεις βασικοί νόμοι ρομποτικής του Ισαάκ Ασίμωφ
- “Το ρομπότ δε θα κάνει κακό σε άνθρωπο, ούτε με την αδράνειά του θα επιτρέψει να βλαφτεί ανθρώπινο ον”
- “Το ρομπότ πρέπει να υπακούει τις διαταγές που του δίνουν οι άνθρωποι, εκτός αν αυτές οι διαταγές έρχονται σε αντίθεση με τον πρώτο νόμο”
- “Το ρομπότ οφείλει να προστατεύει την ύπαρξή του, εφόσον αυτό δεν συγκρούεται με τον πρώτο και τον δεύτερο νόμο”
- Ο (μεταγενέστερος) τέταρτος νόμος της ρομποτικής
- “Το ρομπότ δε θα κάνει κακό στην ανθρωπότητα, ούτε με την αδράνειά του θα επιτρέψει να βλαφτεί η ανθρωπότητα”
- Παραδείγματα εφαρμογής των νόμων της ρομποτικής
Φωτό: Γιάννης Γιαννιάδης